Mina praktikdagar

Onsdag:

Idag var de andra dagen för mig på min praktik, var inte där igår eftersom jag hade nationella. Jag började klockan 12 idag, det var drop in på vaccination idag så de kom en hel del djur till kliniken som skulle vaccineras.

Fick även vara med på ett ultra ljud på en labrador som dom inte visste om den var dräktig eller ej, den var på sin 27e dag så det var lite svårt för veterinären att se men hon såg fosterblåsor och hon visade mig. Väldigt intressant eftersom jag aldrig varit med på en ultraljud innan.

Fick se på när en av veterinären drog ut en mjölktand på en liten hund idag, fick vara lite som assistent. Hålla ett öga på hunden medan hon drog ut tanden och sedan när hon gav honom en spruta för vakna fick jag sitta bredvid och när den vaknade skulle jag lägga den i en bur.


Torsdag:


Idag har de varit en dag som har känts lite konstig. Det var väldigt många hundar som skulle fixa tandsten idag, så dom sövdes ner och blev fina i tänderna. Jag fick hjälpa en av veterinärerna idag när hon skulle fixa tänderna på en liten pudel, men de visades sig att den behövdes dra ut tre tänder ungefär. Då fick jag hålla uppe munnen så att veterinären kunde få chansen till att dra ut den här lilla tanden, men nu är de så att jag är lite känslig för blod. Så mitt upp i allt så höll jag på att svimma, det kom så mycket blod och det var sån konstig lukt så antagligen så klarade inte mina sinnen av det. Så jag fick sätta mig på golvet och försöka få in kroppen normalt igen, det här har hänt ett par gånger innan så jag visste ju om att jag är ganska känslig. Men det var tur att jag upptäckte i tid innan jag fick mitt lilla "sammanbrott" som jag brukar kalla de, för upptäcker jag inte de i tid så brukar jag få panik attacker och börja skaka kraftigt och spy. Som tur var så hände inte de idag, men personalen var lite extra försiktig med mig sedan så jag fick göra lite enkla saker bara. Men de var bara tur eftersom jag mådde lite si sådär efteråt.

Under denna dagen fick jag då passa hundarna som hade varit nersövda och gå ut och röra lite på dom lite då och då eftersom de är tråkigt för dom att sitta inne i en liten bur en hel dag. Sedan kom de en liten hund, kommer inte ihåg rasen men de var en blandras, som hade fått som irriterade "säckar" i rumpan. Veterinären sa att de brukar oftast vara utanför dom här säckarna kommer men på något sätt hade de bildads inifrån så det var väldigt svullet. Veterinären lät mig känna och hon fråga hur jag tyckte, tycker de är jätte roligt att jag får vara med på undersökningar och även få diskutera tillsammans med veterinären och göra ett beslut. Självklart så vet ju säkert veterinären vad hon behöver göra men jag tror hon låtsas lite att inte veta för att jag skall lära mig. Det är ju de som praktik handlar om

Sen har de inte hänt så speciellt mycket, kom in en bulldog med kvalster. Just de, jag fick se öronskabb idag i ett mikroskop. Inte så mysigt!!!!! Stackars djur som får lida av detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0